Ga verder naar de inhoud

Reflecteer op je huidige taalpraktijken

Met de reflectievragen bij de werkvorm van de hand breng je in kaart wat er al allemaal gebeurt op school en welke talenten er in het team zitten, om zo te kunnen vertrekken vanuit de sterktes van de leerkrachten en van je school. De vraag is: ‘In hoeverre werkt ons onderwijs op dit moment aan de vooropgestelde ambitie?’.

Waarom?

Door een goede stand van zaken of beginsituatieanalyse (BSA) op te maken, sta je stil bij wat je als school op dit moment al doet om de vooropgestelde ambitie te bereiken. Je vertrekt met andere woorden van wat het team reeds doet in de klaspraktijk. Door samen te reflecteren over de krachten en kansen van je eigen onderwijs, verhoog je de motivatie van het team én wordt het in een volgende stap eenvoudiger om de kansen die een aanvulling kunnen zijn op de huidige aanpak, concreet aan te pakken.

Hoe?

  • Maak (gemengde) groepjes van 4 tot 5 leraren.
  • Teken een hand op een flap, of druk de fiche af. Zorg dat elk groepje een fiche heeft.
  • Koppel aan elke vinger een vraag.
    • Duim: waar zijn we al goed in?
    • Wijsvinger: wat plannen we nog in de toekomst?
    • Middelvinger: wat willen we zeker niet? Wat zijn onze valkuilen?
    • Ringvinger: waar blijven we trouw aan? Wat hebben we al gedaan en willen we zeker behouden?
    • Pink: waarin willen we zeker nog groeien?
  • Bespreek de vragen één per één met het volledige team. Verken of er verschillen zijn binnen het team. Zijn er zaken waarover we het grotendeels eens zijn? Wat zegt dat over de volgende stappen die we moeten zetten?

Aandachtspunten

Probeer de denkoefening niet te beperken tot het buikgevoel van je teamleden. Vergelijk wat er uit de oefening komt ook met andere gegevens die je hebt, zoals toetsresultaten (‘waar zijn we al goed in?’), of het project en de visie van je school (‘waar blijven we trouw aan?’).

Wil je meer lezen?

Effectieve taalpraktijken

  • Maak tijdens het beantwoorden van de vragen een expliciete link met effectieve taalpraktijken: aan welke aspecten van taalkrachtig onderwijs voldoen we, of welke willen we beter nastreven?

Krachtige leeromgeving voor leraren

  • Door deze oefening kan je veel zaken blootleggen, waardoor je op het spoor komt waar de noden van het team liggen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een nood aan doelgerichte partnerschappen, of geschikte tools en materialen.

Begeleiding op maat?

Wil jij met je team samenwerken aan taal en inzetten op een strategisch taalbeleid? Zoek je hierbij nog ondersteuning? Neem contact met ons op en we bekijken graag samen met jou hoe deze ondersteuning eruit kan zien.

Contacteer ons